Nasjonaloperaens sopran Eli Kristin Hanssveen synger hovedrollen i nyskrevne «Terminus». Foto: Adam Olsson

Urpremiere på norsk opera av Marit Eikemo og Therese Ulvo

Terminus er en samfunnskritisk situasjonskomedie, inspirert av koronapandemien, influensere og Holbergs Jeppe på Bjerget. Den nyskrevne kammeroperaen har premiere 15. mai på Scene 2 i Operaen.

En epidemi har brutt ut blant byens hjemløse, som blir brakt inn fra gaten og isolert på smittehotellet Terminus. Blant dem er Lola, som våkner opp på et luksusrom med egen konto i sosiale medier.

Marit Eikemos første libretto er en kammeropera inspirert av Holbergs Jeppe på Bjerget, og slik fylliken Jeppe blir narret inn i baronens seng, blir den hjemløse Lola narret av de hotellansatte til å tro hun er en ekstraordinær influenser.

Kapitalistisk kritikk

– Marit Eikemo tar pulsen på sin samtid i denne nyskrevne, norske operaen. Hun stiller spørsmål ved hva som er ekte eller regissert, hva som er omsorg – og hva som i bunn og grunn er styrt av kapitalistiske krav til inntjening og samfunnets behov for kontroll. Konteksten er både kaotisk og kakofonisk, sår og satirisk – og Therese Ulvo følger den tett med sin musikk, som utdyper og utfordrer situasjonene vi presenteres for, sier operasjef Randi Stene.

Hvilket ansvar har vi for hverandre – og hva innebærer det i vår tid? Hva er egentlig sykt, og hva er friskt? Slike spørsmål stiller Terminus, som spilles på Scene 2 i Den Norske Opera & Ballett 15., 19. og 21. mai.

Topplag med komisk og satirisk skråblikk

Librettist Marit Eikemo er kjent for sin skarpe humor og tydelige, samfunnskritiske og underholdende penn. Eikemo har skrevet romaner som Brødrene Eikemo og Team Tuva og essaysamlingen Samtidsruinar, og har blant annet vunnet Amalie Skram-prisen i 2017 for sitt forfatterskap.

Musikken er skrevet av Therese Birkelund Ulvo, en av landets ledende komponister. Hun har tidligere skrevet verker for blant andre Oslo Filharmonien (In the Cage, 2019) og Kringkastingsorkestret (Please don’t Hesitate, 2017), og ble i 2024 tildelt Arne Nordheims komponistpris.

Regien er ved Maren E. Bjørseth, som denne våren også er aktuell med Prima facie på Nationaltheatret, og som nylig har hatt regien på Kvit norsk mann (Vega Scene/Den Nationale Scene).

Alle tre blir å høre i premieresamtale i foajeen utenfor Scene 2, 15. mai kl. 18:30, i samtale med dramaturg Hedda Høgåsen-Hallesby.

Samarbeid om ny norsk opera

Terminus er, sammen med operaene Fønix og Nattfolket, del av et trepartssamarbeid med Bergen Nasjonale Opera og Trondheim Symfoniorkester & Opera om å skape ny, norsk opera. Rett etter de tre forestillingene i Oslo skal Terminus videre til Festspillene i Bergen, og derfra til Trondheim i juni.

Nasjonaloperaens sopran Eli Kristin Hanssveen synger hovedrollen som Lola i denne urpremieren. Sammen med henne på scenen står Tone Kummervold og Magne Fremmerlid som Dei tilsette, og Kummervold synger også rollen som Politikeren. Sakarias Fredriksen Tranvåg og Magnus Staveland er Legen og Direktøren.

Magnus Loddgard har den musikalske ledelsen for solister, Operaorkestret og seksten sangere fra Operakoret som fungerer som folkets evige kommentarfelt. Scenografi og kostymer er av Olav Myrtvedt, og lysdesigner er Norunn Standal.

Våre siste saker her:

Antall medlemmer i norsk idrett fortsetter å øke
Foreløpige tall fra samordnet rapportering viser at både antall medlemskap og...
Denne veggen kuttar telefonsamtalen din
Nye bygg er så godt isolerte at mobildekninga blir stengt ute. No etterlyser...
Tons of Rock 2025: Fire dager med rock og metal på Ekebergsletta
Fra 25. til 28. juni 2025 forvandles Ekebergsletta i Oslo til et mekka for rocke-...
Klager inn fast fashion-giganten Shein: – Lokker deg til impulskjøp
Forbrukerrådet og 24 andre europeiske forbrukerorganisasjoner klager Shein inn...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *