Mange voksne kobler Y2K til tusenårsskiftet, men trenden er tilbake i motebildet og er svært populær på sosiale medier. Slik kan du la deg inspirere i interiøret.
Fargepaletten har også blitt mye omtalt som generasjon Z sine favoritter. De kulørsterke pastellene skal gjerne være rosa, gule og lilla, med et lite hint av grønt og blått. Den lilla lavenderfargen har blitt så populær at den av mange omtales som fargen som definerer generasjonen.
– Forskning har vist gang på gang at farger har en direkte innvirkning på vår mentale og følelsesmessige velvære, sier Charlotte Holberg Sveinsen, kreativ leder og fargesjef i IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør. – Hvorfor ikke omgi deg med farger som får deg til å smile? Du kan bli overrasket over hvor mye en liten dose farger kan gjøre for å lyse opp dagen din, legger hun til.
Artig alternativ
Emneknaggen Y2K alene har nesten åtte millioner innlegg på Instagram, og tre millioner innlegg på TikTok. I tillegg kommer varianter av emneknaggen som retter seg mot mote, interiør, sminke, estetikk og «vibes».
– Dette er litt ungjentestil og ikke for alle, men helt klart et artig alternativ til alt det hvite, grå og beige, sier Sveinsen. – Søtt, morsomt, lekent!
Å ha det gøy med interiøret betyr ikke at man trenger å kjøre stilen fullt ut i alle rom. Her kommer noen inspirerende bilder der fargepaletter og motiver fra Y2K kan kjennes igjen i deler av interiøret.
Sammendrag
Dette kjennetegner trenden:
- En fargepalett med mye lavender, rosa, lilla, gul, blått og grønt
- Skinnende og metalliske overflater, gjerne med krystaller og glitter
- Dyreprint
- Sterke mønster
- Myke linjer og bue3